Race Mee

BMW versterkt officiële virtuele competities op KNAF Digital


BMW Group Nederland sluit zich aan bij KNAF Digital, het platform waarop officiële kampioenschappen worden georganiseerd in populaire racegames. Dit platform is opgericht door onder meer de Knac Nationale Autosport Federatie (KNAF) met ondersteuning van NOC*NSF.

KNAF Digital biedt iedereen de gelegenheid deel te nemen aan gereguleerde virtuele races en rally’s. Daarmee zorgt dit online platform voor de allerlaagste instapdrempel richting georganiseerde autosport. BMW Group Nederland stapt in als cupsponsor bij de twee competities die deze winter worden gehouden op KNAF Digital, dat is opgezet door de KNAF en gaming agency eMense met steun van NOC*NSF.

KNAF-certified Winter Cups 2022, Powered by BMW
Deze ‘KNAF-certified Winter Cups 2022, Powered by BMW’ gaan van start op 10 januari 2022 en beslaan acht rondes verspreid over tien weken. In geselecteerde wedstrijden wordt deelgenomen achter het stuur van historische BMW M-modellen, waarmee virtuele coureurs van alle leeftijden op interactieve wijze hun stuurkunsten mogen vertonen.

Zoals de 2.5 liter Groep A BMW M3 E30, waarmee tal van successen werden behaald in onder meer het Deutsche Rennsport Meisterschaft (als voorloper van de DTM) en langeafstandsraces, maar ook in de rallysport. Ook de BMW M1 Procar, die eveneens zowel in actie kwam in de autorensport als de internationale rallysport, zal acte de présence geven. De hoofdrollen voor deze modellen uit het rijke erfgoed van BMW M vallen mooi samen met het 50-jarig jubileum van BMW M GmbH, dat uitgerekend dit jaar gevierd wordt.

Meer informatie voor deelnemers over de Winter Cups 2022 volgt op de startdatum, maandag 10 januari 2022.

Populaire racegames
De KNAF-certified Winter Cups 2022, Powered by BMW worden verreden in de populaire racegame ‘Gran Turismo Sport’ (beschikbaar op PlayStation 4 / 5) en rallygame ‘DiRT Rally 2.0’ (PlayStation 4 / 5, Xbox One / Series S | X, pc). Iedereen kan zich hiervoor kosteloos registreren op knafdigital.nl, en na voltooiing van een digitale racecursus deelnemen middels een persoonlijk digitaal racecertificaat.

Ter aanvulling kunnen deelnemers kiezen voor een betaalde digitale KNAF-racelicentie, om in aanmerking te komen voor extra voordelen, waaronder speciaal ter beschikking gestelde prijzen. Zo maken de winnaars kans op een BMW Track Experience om hun virtuele vaardigheden verder te verfijnen in de echte wereld. Daarnaast worden tal van BMW-lifestyleartikelen als prijs beschikbaar gesteld.

Naast deelnemen kan iedereen de competities ook volgen, onder meer middels wekelijkse livestreams: vanaf 17 januari wordt elke maandag om 19.30 uur op Twitch.tv en Motorsport.com een race in de KNAF-certified Gran Turismo Sport Winter Cup 2022 uitgezonden, onder begeleiding van live commentaar. De hoogtepunten hiervan en andere updates zullen tevens te zien zijn op de social-mediakanalen van KNAF Digital en BMW  Group Nederland.

Nationale samenwerking
“Online autosport wordt steeds populairder en we verbinden ons als BMW met trots aan de Winter Cups op KNAF Digital, zeker gezien het winterweer en de bijzondere maatregelen die mensen thuis houden. Voor BMW Group Nederland is dit de eerste nationale samenwerking op het gebied van digitaal racen. In 2022 vieren we het 50-jarig bestaan van BMW M en met deze competities wordt het voor iedereen toegankelijk om plaats te nemen achter het stuur van legendarische BMW M modellen, zoals de BMW M1 Procar”, aldus Peter Haug, Marketing Directeur BMW Group Nederland.

Camiel Slingerland, vicevoorzitter van Stichting KNAF Digital Motorsport, voegt toe: “We verwelkomen BMW Group Nederland van harte als cupsponsor op KNAF Digital. De komst van dit vooraanstaande premium automerk beschouwen we als een fantastische boost voor de digitale autosportactiviteiten op KNAF Digital, waarmee werkelijk iedereen kan deelnemen aan georganiseerde races en rally’s in Nederland. Dat is altijd ons doel geweest sinds de lancering van het platform, precies één jaar geleden, en daar gaan we vol enthousiasme met alle leden van de organisatie en community mee door.”